اخبار نمایندگی خودرو آوادا

کارگو چیست ؟ محموله هوایی به هر کالایی اطلاق می شود که از طریق هوایی حمل می شود، در حالی که حمل و نقل هوایی به طور خاص به کالاهایی اطلاق می شود که در محفظه بار یک هواپیمای باری اختصاصی حمل می شوند.  هواپیماها برای اولین بار در سال 1911 برای حمل پست به عنوان محموله مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت سازندگان شروع به طراحی هواپیما برای انواع دیگر حمل و نقل کردند.

معنای صحیح کارگو چیست ؟

برخی تصور می‌کنند مقدار بار مجازی که یک مسافر می‌تواند با خرید بلیط هواپیما با خود حمل کند، بار همراه و باری که مجاز به حمل آن نیست، کارگو است. این تعریف شاید از جهاتی مورد قبول باشد اما قطعاً کامل و صحیح نیست چرا که کارگو در اصطلاح ارسال بار تجاری از طریق راه های هوایی است. به عبارت دیگر باری که اغلب، تجار آن را با هواپیما حمل می‌کنند کارگو نامیده می‌شود. اما چون در حال حاضر امکان ارسال بارهای غیر همراه نیز با هواپیماهای کارگو در برخی از مسیرها مهیا شده است اغلب مردم، این دو اصطلاح را با هم یکسان می‌دانند.

چه نوع هواپیماهای برای حمل بار وجود دارد ؟

بسیاری از هواپیماهای تجاری مناسب برای حمل بار مانند بوئینگ 747 و برجسته تر An-124 وجود دارد که به طور عمدی برای تبدیل آسان به هواپیمای باری ساخته شده است. چنین هواپیماهای بزرگی از کانتینرهای استاندارد بارگیری سریع معروف به دستگاه های بار واحد (ULD) استفاده می کنند که با کانتینرهای ISO در کشتی های باری قابل مقایسه است. ULD ها را می توان در عرشه های پایینی (جلو و عقب) چندین هواپیمای پهن پیکر و در عرشه اصلی برخی از بدنه های باریک قرار داد. برخی از هواپیماهای باری اختصاصی دارای یک جلو باز بزرگ برای بارگیری هستند.

محموله های حمل و نقل هوایی از نظر اندازه و بسته بندی بسیار شبیه به محموله های LTL هستند. با این حال، محموله های هوایی یا محموله های هوایی معمولاً باید با سرعت بسیار بالاتر از 800 کیلومتر یا 497 مایل در ساعت حرکت کنند. در حالی که محموله‌ها سریع‌تر از LTL استاندارد حرکت می‌کنند، محموله‌های هوایی همیشه واقعاً از طریق هوا حرکت نمی‌کنند. محموله های هوایی ممکن است مستقیماً با شرکت های حمل و نقل، از طریق کارگزاران یا با خدمات بازار آنلاین رزرو شود. در ایالات متحده، محدودیت‌های خاصی برای جابه‌جایی محموله از طریق حمل و نقل هوایی در هواپیماهای مسافربری وجود دارد که مهم‌ترین آنها حمل و نقل محموله‌های باتری لیتیوم یون قابل شارژ است.

فرستنده‌ها در ایالات متحده باید قبل از اینکه محموله‌هایشان در هواپیماهای مسافربری مناقصه شود، تأیید شده و در «سیستم مدیریت کشتی‌گیر شناخته‌شده» شناخته شوند.

An-124
An-124
بوئینگ 747
بوئینگ 747


هزینه کارگو چگونه محاسبه میشود ؟

  • وزن کالا

اولین عامل مؤثر بر هزینه کارگو، وزن کالای شما است. هر چقدر که وزن کالای شما بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود و هر چقدر کالای شما وزن کمتری داشته باشد، هزینه کمتری باید برای این نوع حمل بار بپردازید.

  • ابعاد کالا

عامل تأثیرگذار بعدی، ابعاد کالا است. هر چقدر که ابعاد کالای موردنظر شما بزرگتر باشد، هزینه بیشتری باید برای کارگو بپردازید. توجه داشته باشید که چگونگی محاسبات ابعاد کالا در هر شرکت متفاوت است.

  • نوع کالا

یکی دیگر از عواملی که بر هزینه کارگو تأثیر می‌گذارد، نوع کالای موردنظر شماست. به‌عنوان مثال کالاهایی که در برابر ضربه حساس هستند ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. این تفاوت قیمت هم ممکن است توسط نهادهای دولتی تعیین شود و هم ممکن است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات چنین تفاوت قیمتی را ایجاد کنند.

  • فاصله هوایی

عامل مهم دیگری که روی قیمت کارگو اثر دارد، فاصله هوایی بین کشور مبدأ و مقصد است. بدیهی است که فاصله هوایی بافاصله زمینی کاملاً متفاوت است و دو کشور ممکن است که فاصله زمینی کمی داشته باشند ولی فاصله هوایی آن‌ها به دلیل نبود مسیرهای مستقیم، طولانی بوده و یا بیشتر از فاصله زمینی باشد.

  • قوانین کشور مبدأ و مقصد

قوانین کشورهای مبدأ و مقصد یکی دیگر از عواملی است که روی هزینه کارگو تأثیر دارند. به‌عنوان مثال در برخی از کشورها برای همه اجناس مقدار مشخصی مالیات برای هر سفر کارگو در نظر گرفته می‌شود. در برخی کشورها نیز این تعرفه برای کالاهای مختلف، متفاوت است.

مراحل انجام کارگو

  1. مراجعه به شرکت خدمات کارگو
  2. ارائه دقیق مشخصات کالا برای انتقال
  3. درخواست ارسال بار
  4. پرداخت هزینه‌های کارگو
  5. بسته‌بندی کالاها
  6. انجام مراحل اداری لازم و درنهایت دریافت فاکتور
  7. تحویل اجناس و کالاها
  8. پس از رسیدن پروازها به مقصد پیگیری بار

درج دیدگاه